Om prosjektet
Strekningen går fra Skolegaten ved Bilet til Langgaten ved Kirkegaten. Hensikten er å redusere trafikkmengden gjennom sentrum, slik at Holmestrand kommune kan videreutvikle sentrumsområdene.
Veien vil delvis gå i den gamle jernbanetraseen og dels i det som nå er den kommunale Holmestrandgaten (tidligere Jernbanegaten).
Det bygges fortau langs hele den nye veien på østsiden, altså mot sjøen. Bredden på fortauet vil variere, på midtpartiet i prosjektet bygges det også en «møbleringssone» med plantede trær. Det vil si en trerekke, mellom veien og fortauet hvor det etableres smågatestein og plantes noen trær.
Fartsgrensen på ny vei blir 40 km/t. Det bygges opphøyde gangfelt over ny fylkesvei, med ekstra belysning.
Dagens busstopp ved Skolegata nord vil opprettholdes og få nytt leskur på vestsiden av veien (litt lengre syd enn dagens stopp). Det blir nye busstopp langs ny fylkesveien rett nord for Nyveien. Disse vil erstatte dagens busstopp i Langgaten. Busstoppet på vestsiden av veien, i sørgående retning, vil også få leskur.
Nyveien vil bygges om i nederst del mot ny fylkesvei og få et fortau på østsiden av veien.
Det er dårlige grunnforhold i Holmestrand sentrum, som det må tas hensyn til. Derfor må det graves ut og kjøres vekk store mengder med masser på oppsiden av Nyveien, altså i lia der turstien Sikksakken ligger. Sikksakken vil bli bygd opp igjen på nytt på nye steinmurer.
Totalkostnaden for prosjektet har en vedtatt ramme på 282 millioner kroner. Etter planen skal prosjektet være ferdig i juni. 2026.
Oppdatert: 22.04.2025 kl.09:21