Bruk er en administrasjonsløsning for forvaltning av digitale læringsressurser. Ordningene under Bruk gir elever og lærere tilgang til å løpende velge digitale læremidler som er en nødvendig del av å tilpasse opplæringen iht læreplanverket LK20. Vestfoldskolen piloterer Bruk skoleåret 2024-25 ved de fire skolene Færder vgs, Greveskogen vgs, Re vgs og SMI-skolen, samt for lærlinger med opplæring i bedrift.
Bruksbasert betaling for læringsressurser og læremidler
Bruksbasert betaling for læremidler innebærer at elever og lærere anskaffer ulike ressurser gjennom mikrokjøp basert på brukervalg. Slike mikrokjøp – fra et bredt utvalg læringsressurser, heller enn årslisens til et fåtall heldekkende ressurser – kan muliggjøre bedre tilpasning til den enkelte og til gruppe, samt bidra til bedre ressursutnyttelse. Erfaringene så langt indikerer mindre administrasjon assosiert med anskaffelse, bedre oversikt for skoleledere over bruk av læringsressurser, samt at det er mulig å tilby digitale læringsressurser som elever og lærlinger av ulike grunner ikke tidligere har hatt. Skoleåret 2025/26 skal alle skolene, voksenopplæring og fagopplæring delta i forsøket.
Utnyttelsen av ny teknologi i læring og undervisning er svært vesentlig for å oppnå mål om økt digital kompetansen i befolkningen, og slikt sett bidra til å realisere målene i den politisk vedtatte Vestfoldplanen.
Rett til elevmedvirkning og underveisvurdering
Elevmedvirkning står sentralt i konseptet og piloten, da elevene får muligheten til å være delaktig i å definere hvilke læringsressurser de benytter i egen læring. Opplæringslova §§ 1-3, 10-2 fastslår elevens rett og plikt til medansvar og til medvirkning i alle deler av opplæringen, som også reflekteres i overordnede prinsipper for læreplanverket. Underveisvurdering skal fremme læring og lærelyst, tilpasse opplæringen og øke kompetansen i fag. Lærers mulighet til å tilpasse læringsressursene er et viktig virkemiddel for å realisere formålet med vurdering.
Behandling av personopplysninger i Bruk
Les mer om personopplysninger på Datatilsynets nettsider.
Formål
Å gi alle under opplæring tilgang på de læremidler og læringsressurser som de behøver for å oppleve mestring, lærelyst og økt læringsutbytte, samt å gi lærer nødvendig ressurser til å realisere dette.
NB. Personopplysninger behandlet for forskningsformål i forbindelse med forsknings- og utviklingsprosjektet AVT behandles etter egne formål og grunnlag, basert på et informert samtykke om deltakelse i forskning.
Behandlingsgrunnlag
Artikkel 6 nr.1 bokstav e): behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse.
Du har rett til å protestere på grunnlag av et særskilt behov for å stoppe en behandling av dine personopplysninger. Vestfold fylkeskommune vil vurdere dine særskilte behov mot hensynet til allmennhetens interesse eller utøvelsen av offentlig myndighet i en vurdering av om behandlingen skal opphøre eller ikke.
Kategorier av personopplysninger og registrerte, databehandlere og sletterutiner
Vestfold fylkeskommune er behandlingsansvarlig for opplysningene nedenfor.
Opplysninger behandlet av databehandler KS Digitale Fellestjenester og Sikt:
- Feide-ID
- navn
- e-post adresse
- grupper (årstrinn (GREP), klasser, basisgrupper, undervisningsgrupper og andre grupper)
- organisasjonstilhørighet (informasjon om vertsorganisasjoner og organisasjonsenheter og din rolle ved disse)
Registrerte:
- Ansatte som administrerer Bruk-katalog ved egen skole eller i fylkesadministrasjon.
Behandlingsansvar
Behandlingsansvarlig: Vestfold fylkeskommune
Databehandlere:
- KS Digitale Fellestjenester AS (KS Digital)
- Sikt
Spørsmål om behandling av dine personopplysninger, samt eventuell protest, sendes personvernombud@vestfoldfylke.no.
Dokumentasjon
Personvernerklæring for Bruk
Tilgjengelighetserklæring for universell utforming av IKT på Bruk