Kunnskapsministeren møtte Vestfold-kraften

Kunnskapsminister på rød løper på vei inn på Horten vgs
Mange tok imot kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun da hun besøkte Horten vgs. Rektor Gisle Birkeland var vert – og ministeren lot seg imponere av det hun så og hørte. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

21.05.2025

Oppdatert:

21.05.2025 kl.13:53

Utenforskap stod i sentrum da Kari Nessa Nordtun besøkte Horten vgs – og fikk se hvordan skole, kommune og fylke samarbeider for å få flere unge med.

Tirsdag 20. mai ble den røde løperen rullet ut for kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun på Horten videregående skole. I løpet av en innholdsrik time fikk hun høre om hvordan skolen og Vestfold fylkeskommune jobber målrettet for å forebygge ungt utenforskap.

Både Overgangsprosjektet i Horten, SMART-elevrådet, skolens FAU og Våre unge Vestfold ble trukket frem som eksempler på målrettet arbeid mot utenforskap. Ministeren noterte flittig underveis og lot seg særlig imponere av det tette samarbeidet mellom skole, foreldre og elever. Og ikke minst:

– Jeg vil gjerne høre mer om Våre unge, så kom gjerne til Kunnskapsdepartementet, sa Nordtun.

20250520_142033.jpg

Fra venneveggen til teknologirommet

Foran et Horten vgs badet i sol ble kunnskapsministeren møtt av mange – med fylkesvaraordfører Ellen Eriksen, direktør Liv Marit Hansen, rektor Gisle Birkeland og tre engasjerte elever i spissen: Martin Magnotto Nilsen Nødtvedt, Yuna Larsstuen Rønnes og Tia Sand Lundberg.

Tia på arbeids- og hverdagslivstrening tok med seg ministeren inn i sitt eget klasserom og viste fram «venneveggen» – et prosjekt hun har jobbet med i flere måneder, fylt med tegninger av ulike mennesker og følelser. To av motivene hadde hun rammet inn og ga som gave til kunnskapsministeren.

20250520_142619.jpg
Tia Sand Lundberg med Nessa Nordtun foran "venneveggen".

Turen gikk videre til Vg1 på miljø- og teknologilinjen, der Elmer Lysberg Hammersvik og William Trudwang Søyland demonstrerte klasseprosjektet sitt: et hjemmelaget kolorimeter – et instrument for å måle kjemiske løsninger.

20250520_143404.jpg

Elmer Lysberg Hammersvik (til venstre) og William Trudwang Søyland.

Dialog om utenforskap

Hoveddelen av besøket var viet en bred dialog om ungt utenforskap, med både Overgangsprosjektet og Våre unge Vestfold som sentrale temaer.

Rektor Gisle Birkeland presenterte "Gode og trygge overganger", et samarbeid mellom Horten kommune, Horten vgs, Oppfølgingstjenesten (OT), FAU og SMART-elevrådet:

– Vi skal se ungdommen i sin helhet, og trygge både dem og foresatte i overgangene. Målet er at ungdom får en god start i videregående – og videre ut i livet.

20250520_144325.jpg

Skolesjef Nina Henriksen i Horten kommune la til:

– Vi vil hjelpe ungdommene med å ta riktige valg tidlig, så de slipper å starte på nytt. Det er da mange faller ut.

Samarbeid og sosial innovasjon

Overgangsprosjektet bygger på tidlig innsats og tett samarbeid mellom skole, foreldre og hjelpeapparat. Horten vgs er en av få videregående skoler med eget FAU – et systematisk samarbeid mellom skole og hjem.

– Selv om vi begynner å bli voksne, trenger vi fortsatt foreldrene våre. Vi trenger voksne i livet vårt, sa Yuna Larsstuen Rønnes, som også er verdens første SMART-ambassadør.

20250520_151315.jpg

Elevrådsleder Martin Magnotto Nilsen Nødtvedt overrakte en liten oppmerksomhet.

Ved Horten vgs har elevrådet nemlig fått en ekstra dimensjon: SMART-elevråd handler om samspill, støtte og fellesskap – og om å gjøre hverandre trygge.

– Vi driver med sosial innovasjon her. Det er mange skoler som vil lære av oss, sier miljøarbeider Lisen Boberg Nilsen.

Målet er ambisiøst: null prosent mobbing og hundre prosent trivsel.

Vestfolds felles kraft

Prosjektleder Lin Marie Holvik presenterte Våre unge Vestfold – en treårig satsing fra fylkeskommunen for å redusere ungt utenforskap blant ungdom mellom 15 og 25 år.

– I Vestfold jobber vi strukturert og kunnskapsbasert, og alle drar i samme retning. Vi bruker tall og forskning fra eget fylke, og retter innsatsen mot de delsystemene som faktisk påvirker ungdoms hverdagsliv, forklarte Holvik.

Satsingen er forankret i Vestfoldplanen, fylkets overordnede utviklingsstrategi, der redusert utenforskap er et hovedmål. Våre unge Vestfold bygger på modellen fra Våre unge Larvik, og rulles nå ut til de andre kommunene i fylket – i samarbeid med NAV, USN, NHO og KS.

Kunnskapminister.jpg
Fra venstre: Fylkesvaraordfører Ellen Eriksen, Kari Nessa Nordtun, direktør for opplæring og tannhelse, Liv Marit Hansen, rektor Gisle Birkeland.

– Vi skal ikke gjøre som vi alltid har gjort. Vi skal teste hva som faktisk virker, og tørre å gjøre det annerledes. Dette er radikal tjenesteinnovasjon på tvers av forvaltningsnivå. Bak det hele har vi en samlet Vestfold-kraft, sier Holvik.

Kunnskapsministeren avsluttet besøket med en tydelig oppfordring:

– Jeg håper dere kommer til departementet, så vi kan fortsette samtalen der.

Prosjektleder Lin Marie Holvik takket ja på stående fot.

Les også om kunnskapsministerens besøk i Larvik i februar 2024:
− Banebrytende på vegne av ungdommene, sa Nordtun den gang.

 

Medieelevene Hilma, Hannah, Alexander og Simen dokumenterte besøket av ministeren. 20250520_143850.jpg

Gjengaren på plass, her tar journalist bilde av miljøarbeider Lisen Boberg Nilsen, Yuna Larsstuen Rønnes, Martin Magnotto Nilsen Nødtvedt og avdelingsleder Lill-Kristin Gundersen.