Elevene har besøkt brukere på to dagsenteravdelinger og engasjert beboerne med produksjon av fargerike påskeegg og pynt. Tilbake fikk elevene verdifull innsikt i hvordan det er å jobbe med personer med demens.
Skapte påskestemning med brukerne
Det ble malt og dekorert påskeegg og trollhasselkvister, og praten gikk lett rundt bordene. Aktivitetene bidro til gode samtaler og fine øyeblikk for både elever, ansatte og brukere.
«Vi fikk innblikk i ulike problemstillinger knyttet til kognitiv svikt, og observerte hvordan personer med demens kan ha utfordringer med kommunikasjon»
- Ida Helen Sakshaug, Faglærer
Lærerik erfaring med demensomsorg
Besøket ga elevene mulighet til å observere hvordan personer med demens kan ha ulike utfordringer, blant annet knyttet til kommunikasjon og det å uttrykke seg. De erfarte hvor viktig trygge sosiale rammer er for å skape gode møter.
– Vi fikk innblikk i ulike problemstillinger knyttet til kognitiv svikt, og observerte hvordan personer med demens kan ha utfordringer med kommunikasjon, det å kunne uttrykke seg og verdien av trygge sosiale møter, forteller faglærer Ida Helen Sakshaug.
Gleder seg til neste besøk
Både elever og ansatte ser frem til å vende tilbake etter påske for nye aktiviteter og å skape hyggelige stunder sammen med brukerne.
– Dette var verdifullt for elevene, hvor de fikk bedre forståelse for teori om flere temaer vi har hatt om på skolen, forteller Sakshaug.
«Dette var verdifullt for elevene, hvor de fikk bedre forståelse for teori om flere temaer vi har hatt om på skolen»
- Ida Helen Sakshaug, faglærer
Er du nysgjerrig på utdanningen som helsefagarbeider?